Yogyakarta - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van MMA - WaarBenJij.nu Yogyakarta - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van MMA - WaarBenJij.nu

Yogyakarta

Door: Gertjan

19 Juli 2016 | Indonesië, Yogyakarta

Dinsdag 19 juli.
Lekker ontbeten en de koffers gepakt voor Yogyakarta. Rond een uur of 12 zijn wij door een auto van het hotel naar het vliegveld van Bandung gebracht, Bandara Husein Sastra Negara. Dat vliegveld was sinds 2011ontzettend veranderd. Er stond een compleet nieuw gebouw als aankomst en ver-trekhal. In de vertrekhal werd een Javaanse dans opgevoerd.
Je moet daar eerst door de bagagecontrole voordat je kan inchecken. Dat inchecken was ook zo ge-beurd en wij konden meteen naar de vertrekhal. Hier ook weer allemaal eetgelegenheden. Het toe-stel was een uur vertraagd, dus wij hebben daar weer wat rond gehangen. Hier ook weer vrouwen in burka en chador. Het vliegtuig was volledig vol geboekt en het was een vlucht van nog geen uur. Als we met de (snel) trein waren gegaan had dit 7 uur geduurd. Op het vliegveld hadden we snel on-ze koffers en wij liepen vlot naar buiten. Daar werden we onmiddellijk aangeklampt door taxi chauf-feurs. Wij hadden binnen al begrepen dat het ritje naar het hotel ongeveer IDR 100.000 zou kosten. Wij komen buiten bij een officieel uitziende taxi stand met mannen in een taxi uniform en de man achter de balie vraagt waar wij naar toe moeten. Vervolgens schrijft hij op een papiertje IDR 150.000, dus 50% meer (€ 3,30). Wij gingen even apart staan, komt er een chauffeur naar ons toe, die zegt dat hij ons voor IDR 100.000 wil brengen. Dit hebben wij gedaan. De chauffeur, DWI, bleek een Hijan busje te hebben (de Indonesische Toyota). Prima auto en hij vroeg of wij nog naar de Bo-robudur en Prambanan willen gaan. Het leek een aardige vent en hij sprak een beetje Engels, dus wij hebben afgesproken voor de volgende dag.
Het ritje van het vliegveld naar ons hotel duurde maar 15 minuten.
Het Phoenix hotel is hetzelfde hotel dat wij in 2011 bezocht hebben. Het is een oud koloniaal ge-bouw met een fantastische uitstraling. Emma had zich hierop al verheugd vanwege de verhalen van Oma over het ontbijt met de bubur dame.
Wij zijn die avond op tijd naar bed gegaan, want morgen gaan wij naar de Borobudur.