Bandung 16 juli 2016 - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van MMA - WaarBenJij.nu Bandung 16 juli 2016 - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van MMA - WaarBenJij.nu

Bandung 16 juli 2016

Door: Gertjan

16 Juli 2016 | Indonesië, Bandung

Zaterdag 16 juli.
Na een zeer uitgebreid ontbijt zijn we met de taxi naar het Gambir station gegaan, omdat we de trein nemen naar Bandung. De kaartjes had ik al in Nederland gekocht via internet. Ik kreeg een voucher met een boeking nummer en gereserveerde plaatsen. Bij het uitstappen van de taxi kwamen er 2 mannen op ons af voor de koffers. Zij vroegen "waar naar toe" en vervolgens liep een van de twee met mijn boekingsnummer naar een machine en haalde er 3 tickets uit op naam. Zij droegen de koffers naar boven en zochten 3 zitplaatsen voor ons uit op het perron. Toen de trein kwam naar Bandung kwamen de 2 weer tevoorschijn en brachten ons en de koffers naar de gereserveerde plaatsen in de wagon. Heel prettig allemaal. Emma en Els zaten naast elkaar en ik zat, wat later bleek, naast een dominee van de Nederlands Hervormde kerk, die in Bandung een zondagdienst ging doen.

De treinreis duurt iets meer dan 3 uur en is de moeite waard. Zeker als je in de buurt van Bandung komt laat de trein je geweldige panorama's zien. Aan boord werd natuurlijk eten verkocht door een stewardess. Mijn buurman wilde Nasi Campur en ik heb een kopi Susu genomen. De dominee sprak een beetje Nederlands. Hij heeft in 1995 een paar maanden in Kampen gestudeerd. Hoewel de wagon een airco wagon was, liep de temperatuur steeds verder op, omdat de deur van de wagon kapot was. In Bandung ging de temperatuur weer een paar graden naar beneden. Op het treinstation aangekomen was het weer spitsroeden lopen, vanwege de gidsen en chauffeurs die zich voor het station aanbieden. Wij hadden echter gezegd aan degenen, die onze koffers droegen, dat wij een Blue Bird taxi wilde hebben. Wij werden keurig afgeleverd bij een Blue Bird taxi.

Ons hotel lag niet ver van het station aan de Jl. Cihampelas, waar ook de spijkerbroeken worden verkocht (Jeans street). Er is tegenwoordig ook een Shopping Mall, C-Walk. Heel druk met veel winkels. Wij zijn er maar gelijk gaan kijken. In het hotel was er een Japanse BBQ en wij hebben besloten om in het hotel te blijven eten. Heel erg lekker, maar weer veel teveel gegeten (all you can eat!). Na het diner zijn wij op tijd naar bed gegaan.